Overslaan en naar de inhoud gaan

Waardecreatie: de sleutel tot succes in het nieuwe normaal

the road to the new normal

Elke crisis biedt uitdagingen, veranderingen, moeilijkheden en innovaties. COVID-19 is hierbij zeker geen uitzondering. Bedrijven zagen de afgelopen maanden hun omzet dalen en er is vrees dat investeringen in groei zullen uitgesteld worden. Maar zal deze trend zich verder zetten?

Vernieuwend denken is de sleutel tot succes

Bij elke crisis zijn er steeds winnaars en verliezers. Enerzijds kreeg toerisme zware klappen te verwerken en anderzijds kon de technologische sector verder versneld ophelderen. Echter hoeven we niet altijd zo strikt te denken. Mogelijk waren de afgelopen maanden een ideaal moment om de traditionele bedrijfsvoering te herzien. Zo zijn er onverwachte winnaars uit de bus gekomen. Bij een event organisator verwacht je in eerste instantie zware klappen door deze crisis. Maar er zijn voorbeelden in deze sector opgedoken die hun klassieke event corebusiness volledig wisten te digitaliseren en uiteindelijk sterkere resultaten boekten dan voorheen.

Vernieuwend denken binnen de traditionele activiteiten is een troef om in deze crisis te slagen, dat is duidelijk. Een crisis hoeft niet per definitie sector gebonden te zijn. De managementstijl, visie & flexibiliteit van een bedrijf kunnen in hoge mate mede bepalend zijn voor het succes of falen tijdens deze intense periodes.

Trends in het “nieuwe normaal”

Het pad naar het nieuwe normaal is intussen ingezet maar het herstel is niet altijd evenredig verdeeld tussen sectoren en landen. Er zijn enkele trends opgedoken tijdens de afgelopen maanden die ongetwijfeld het nieuwe normaal zullen definiëren in de toekomst. Enkele voorbeelden:

  1. Online winkelen is een feit en zal in hoge mate aanwezig blijven in de toekomst.
  2. Supply chain wordt opnieuw in balans gebracht en verschuift: Een evolutie van Just-in-Time naar Just-in-Case (AI, Analytics, Robotics, 3D-Printing)
  3. De toekomst van werk is er sneller dan verwacht: Thuiswerk zal aanwezig blijven en vermoedelijk zal de traditionele kantooromgeving en -ruimte een metamorfose ondergaan.

Wat betekent dit voor bedrijven?

Bijgevolg zullen businessmodellen, loyaliteit van klanten, verkoopkanalen en supply chain herzien moeten worden. We moeten meer en meer afstappen van lange termijn plannen en ons meer agile maken tegenover de tijdsgeest. Met andere woorden: leadership en finance moeten toelaten om een bedrijf kort op de bal te kunnen laten spelen. Tijdig de lange termijn plannen en strategie durven aanpakken en elk moment als opportuniteit trachten vast te pakken.

Een competitief voordeel hebben ten opzichte van concurrenten is meer dan ooit van belang in dit hertekend marktlandschap. Dit zal de grootste uitdaging worden voor bedrijven in het post-Corona tijdperk, waarbij cash altijd king zal blijven.

Author: James

Met oog op nieuwe kennis en ervaringen op doen, zette James in 2018 de stap naar Hyphen meer bepaald binnen project consultancy. Ondertussen heeft hij een bewezen track-record in onder andere BIG-4 audit, budgettering & forecasting, reporting, controlling en project management. Voor James staat ‘bijleren’ centraal in zijn job als project consultant. Als controller is het dan ook zijn passie om continu in te spelen op de veranderende business omgeving.  

Ontvang onze nieuwsbrief

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks een overzicht van onze nieuwste insights & artikels.