CFO Magazine
Editie 255 (april)
Henri Collin is finance consultant bij hyphen, een staffing agency dat oplossingen biedt voor het tijdelijk invullen van financiële functies en expertise aanreikt in specifieke finance-projecten.
Met een achtergrond in audit en ondersteund door de opleidingen die hyphen voorziet, brengt Henri de nodige kennis mee naar zijn huidige klant. Tegelijk doet hij daar ervaring op die hij dan weer meeneemt naar een volgende project. “Zo blijft mijn leercurve voldoende steil. Die opgebouwde expertise is de toegevoegde waarde van een consultant.”
Met ruim 100 freelancers en 30 consultants garandeert hyphen actueel de continuïteit van de finance functie bij bedrijven. Gaat een financieel directeur in zwangerschapsverlof, is een finance controller langdurig ziek of zoekt een onderneming versterking om een bepaalde periode te overbruggen, dan biedt een gespecialiseerde consultant van hyphen een flexibele oplossing. Daarnaast faciliteren of leiden consultants eveneens specifieke finance-trajecten. Zoals de implementatie van een nieuwe BI-tool of het uitwerken van een finance framework. Een brede waaier aan mogelijkheden dus om de finance functie te ontzorgen.
“Wat ook vaak gebeurt, is dat een bedrijf tijdelijk specifieke expertise zoekt”, zegt Henri. “Ook daar bieden we een oplossing voor. Dat kan een accountant zijn, maar evengoed een specialist rond big data, BI of AI. Het zijn vaak domeinen waar een intern team geen diepgaande kennis van heeft. Externe input maakt daar het verschil.” Momenteel werkt Henri bij Van de Velde Packaging, een sterk groeiend familiebedrijf in de verpakkingsindustrie. Het bedrijf heeft een sterke buy-and-build-strategie, waardoor de druk op de rapportering enorm hoog is. “Van de Velde investeerde in de tool LucaNet om de rapportering te optimaliseren, en ik kreeg de kans om zelf meteen opleiding te volgen. Ik kwam aan boord, onder meer om de nieuwe acquisities in de rapportering te integreren.”
“Ook al is het doel vaak om de continuïteit voort te zetten, als externe medewerker kijk je met een frisse blik naar de huidige werking en zie je sneller wat je kan verbeteren.”
Wanneer een klant vraagt om de samenwerking met de consultant te verlengen, toetst hyphen dat af met wat de consultant zelf voor ogen heeft. “We krijgen veel inspraak in de projecten maar geven natuurlijk ook onze volledige toewijding”, zegt Henri. “Bij mijn huidige klant kan ik mijn expertise ten volle overbrengen en krijg daar in ruil minstens ook evenveel kennis voor terug. Misschien zal mijn volgende opdracht bij een groter bedrijf zijn, waar ik in een nieuwe rol zelf weer veel zal bijleren. Zo bouw ik expertise op die ik dan meeneem naar de volgende klant. Die expertise vormt uiteindelijk de grote toegevoegde waarde van een consultant.” Het is precies die aanpak die Henri bij hyphen zocht. “Ik werkte bijna 8 jaar in audit, waardoor er routine in de job sloop. Ik werd consultant omdat ik liever projecten wil met concrete deliverables. Ik vind het fijn om regelmatig in een nieuwe omgeving te werken en met verschillende mensen contact te hebben. Zo blijft mijn leercurve steil.”
“Ook al is het doel vaak om de continuïteit van het finance team voort te zetten, als externe medewerker kijk je toch met een frisse blik naar de bestaande werking”, voegt Henri toe. “Zo kan een consultant mee de efficiëntie van een proces verhogen en kijken naar verbeteringen, die echt zorgen voor toegevoegde waarde.” Hyphen investeert in de ontwikkeling van hard en soft skills van zijn consultants, en gaat na of een project aansluit op het opleidingstraject van de consultant. Zo paste de opdracht bij het verpakkingsbedrijf goed bij Henri. “Ik krijg voortdurend de kans om diverse opleidingen te volgen via hyphen.” En wanneer de klant vragen heeft waar de consultant niet meteen zelf een antwoord op heeft, kan de consultant te rade gaan bij zijn collega’s bij hyphen. “Als klant werk je dus eigenlijk niet zomaar met één consultant van hyphen, je krijgt er de expertise van het uitgebreide netwerk bij.”
Editie 255 (april)