Overslaan en naar de inhoud gaan

Project in de kijker

FrieslandCampina_PowerBI

Uitbouwen van Power BI prioriteit in data-driven decision making

Met als doel maximaal beslissingen te kunnen nemen op basis van data, is de verdere ontwikkeling van Power BI één van de prioriteiten van zuivelproducent FrieslandCampina. In het Belgische Commercial Finance Team doet de organisatie daarvoor een beroep op Emmely Gheysen. Als Hyphen-consultant neemt zij het Power BI-verhaal binnen de Belgische entiteit in handen om er de go-to tool voor alle finance-stakeholders van te maken. “Dit gaat van specifieke trainingen tot het optimaliseren van data, alsook het opzetten van visualisaties voor onze commerciële stakeholders.”

Voor FrieslandCampina zijn data dé sleutel tot succes in het decision-making proces. Op corporateniveau is besloten om hiervoor Power BI als tool in te zetten. “Eén gemeenschappelijke tool zorgt ervoor dat we van elkaar kunnen leren en sneller stappen kunnen zetten in het kader van business intelligence”, zegt Pieter De Brouwers, Finance Director België & Frankrijk. “Zo kan de business vanuit de data en de daarbij horende visualisaties betere en snellere beslissingen maken. Op lokaal niveau maakten we al gebruik van Power BI. Om de business beter te kunnen faciliteren, en in het kader van een lokale prioriteit om de finance-afdeling als business partner te laten fungeren, was het echter noodzakelijk om Power BI verder uit te bouwen. Op die manier zouden we betere inzichten en analyses kunnen geven aan onze commerciële stakeholders.”

Finetuning en gebruiksvriendelijkheid

De turbulentie in de markt, macroeconomische trends en inflatie, zorgden weliswaar voor een onvoorziene impact op de business en de bedrijfsresultaten. Intern leidde dit tot het maken van specifieke keuzes in functie van het ter beschikking stellen van tijd en middelen. “Daarnaast blijft het een voortdurende challenge om de juiste gekwalificeerde mensen te vinden”, stelt De Brouwers. “Om de verdere ontwikkeling op lokaal niveau te realiseren, deden we daarom een beroep op Hyphen-consultant Emmely Gheysen. Zij beschikt over de kennis en ervaring van Power BI om vanuit haar perspectief naar dit proces kijken. Voor ons finance-team een echte win-win dus.” “Lokaal beschikte ik bij aanvang van het project al over een gedegen Power BI-tool”, vertelt Emmely Gheysen. “Ik heb de voorbije periode de tool dan vooral ook verder gefinetuned. Op basis van de huidige noden werden nieuwe measures gemaakt, alsook data files geüpdatet.

Daarnaast werd de tool verder geoptimaliseerd. Zoals gezegd is het essentieel voor FrieslandCampina om over een gemeenschappelijke tool voor alle departementen te beschikken. Daarom richtte ik mij ook op het gebruiksvriendelijker maken van Power BI om al onze stakeholders te kunnen faciliteren. Daarnaast organiseerden we trainingssessies om onze stakeholders wegwijs te maken in het gebruik van Power BI en de toegevoegde waarde van de tool toe te lichten. Op die manier komt er een wisselwerking op gang tussen de business en de finance-afdeling en kan deze laatste zijn rol als business partner verzilveren.”

“Het is belangrijk voor mensen in het veld om een idee te hebben van wie de meest rendabele klanten zijn."

Emmely, finance consultant bij hyphen

In principe is de hele P&L zichtbaar in Power BI maar dit zorgde in het verleden voor de nodige complexiteit. Door de veelheid aan data zag de business vaak door de bomen het bos niet meer. “De data op zich zijn nooit het probleem geweest”, vertelt De Brouwers. “Power BI is een gebruiksvriendelijke tool om de data te omarmen, en hierdoor ook echt een toegevoegde waarde. Op die manier kan finance business-beslissingen beter ondersteunen, louter ‘buikgevoel’ wegnemen en zo een betere business partner zijn.”

Inzichten in winstgevendheid

Over welke inzichten beschikt de business dan concreet? “Tijdens een training werd bijvoorbeeld duidelijk gemaakt wie de top 10 beste klanten zijn op vlak van winstgevendheid en hoe men deze kan opvolgen”, zegt Gheysen. “Het is belangrijk voor mensen in het veld om een idee te hebben van wie de meest rendabele klanten zijn. Als je dit kan aantonen, is het ook eenvoudig om hen mee te nemen in het Power BI-verhaal.” Daarnaast zijn er ook inzichten naar de voorgrond getreden die voor een ware aha-erlebnis hebben gezorgd. “Algemeen kunnen we bijvoorbeeld stellen dat er meer en sneller inzicht is in de winstgevendheid per SKU”, duidt De Brouwers. “Na de maandafsluit beschikken we meteen over deze inzichten in winstgevendheid waardoor we een discussie kunnen voeren over SKU’s die negatief zijn of niet bijdragen aan de winst.”

"Power BI is een levend organisme, [...] In functie van wat we inzichtelijk willen krijgen, zal de tool ook verdere stappen zetten."

Pieter De Brouwers, Finance Director (belgië & frankrijk) bij FrieslandCampina

Het Power BI-verhaal van FrieslandCampina evolueert nog verder. “Het is zeker geen statisch gegeven”, vertelt Gheysen. “Het is niet omdat een bepaald rapport er vandaag zus uitziet dat het binnen 2 à 3 maanden ook zo blijft. Je krijgt van de business voortdurend de vraag om bepaalde (nieuwe) zaken inzichtelijk te maken. Als wij daar het nut van inzien, kunnen we nieuwe rapporten maken of bestaande rapporten in functie van de noden van de business wijzigen.” Dat beaamt De Brouwers. “Power BI is een levend organisme omdat mensen en omgevingen steeds veranderen. In functie van wat we inzichtelijk willen krijgen, zal de tool ook verdere stappen zetten. Power BI moet immers ‘slim’ blijven. We beschikken over een aantal standaardvisualisatie dat Emmely op dit moment verder optimaliseert. Het is echter essentieel dat de tool een resultaat is van de voortdurende kruisbestuiving en dialoog tussen alle stakeholders. Wel moet het finance team kritisch blijven om de tool zo goed mogelijk te finetunen.”

Datakwaliteit

Dat begint bij de datakwaliteit. “Garbage in is garbage out”, aldus De Brouwers. “Als de data niet kloppen, maak je ook verkeerde analyses en trekken jouw business partners verkeerde conclusies. We weten dat niet alle data 100 procent juist zijn. Reden te meer om waakzaam te blijven. Onze taak is om op onze basis verder te werken en de datakwaliteit zo optimaal mogelijk te krijgen. Hoe meer we analyseren, hoe meer we gaan vergelijken, en hoe meer je groeit in analyse.” 

OVER FRIESLAND CAMPINA

FrieslandCampina Belgium N.V. maakt deel uit van Koninklijke FrieslandCampina, een multinationale zuivelonderneming die een belangrijke rol speelt in de dagelijkse voorziening van zuivelproducten met de waardevolle voedingsstoffen uit melk aan miljoenen mensen. De onderneming is volledig in handen van Zuivelcoöperatie FrieslandCampina U.A., en is met ruim 15.137 leden-melkveehouders in België, Nederland en Duitsland een van de grootste zuivelcoöperaties in de wereld. FrieslandCampina telt in België ongeveer 1.250 werknemers en heeft vier vestigingen. Behalve de commerciële zetel in Gent zijn er drie productielocaties in Aalter, Bornem en Lummen die zijn gespecialiseerd in de productie van lang houdbare melk en zuiveldranken, room en desserts.

In het portfolio van FrieslandCampina zitten behalve de zuivelmerken Campina en Joyvalle ook merken van melkbereidingen zoals Cécémel en Fristi. Begin 2023 breidde FrieslandCampina zijn Belgisch productgamma uit met de volledig plantaardige dranken Cécémel Plantaardig, Campina Haver en Campina Almond. De zuivelproducent is ook bekend van het koffiemelkmerk Nutroma, de vleesvervanger Valess en de kaas Milner. Tenslotte heeft FrieslandCampina ook twee merken voor professionals onder haar paraplu: enerzijds Debic – een zuivelmerk voor chefs, banketbakkers en anderen in de foodservice-markt, en anderzijds Lattiz, een slimme melkoplossing voor perfect melkschuim.

 

Laat het nieuws tot bij jou komen

Schrijf je in op de nieuwsbrief voor maandelijkse insights en artikels over finance en staffing die rechtstreeks in je inbox landen.