Overslaan en naar de inhoud gaan

7 tips voor een succesvol finance interview

finance interview

Sollicitatiegesprekken kunnen intimiderend en zenuwslopend zijn, zelfs voor de meest ervaren finance professional. Goed voorbereid zijn is de beste manier om stress te verminderen en je kansen om aangenomen te worden te vergroten.

Ons team van experts delen 7 tips om jou te helpen tijdens je volgende interview.

1. Investeer in jouw voorbereiding

Als finance professional is het belangrijk dat je de nodige research doet voor het interview. Vaak wordt de vraag gesteld: “Wat weet je al over ons?” Kandidaten die de tijd genomen hebben om zich voor te bereiden kunnen zich hier echt onderscheiden van degenen die dat niet doen.

De website van het bedrijf is hier de meest waardevolle bron aan informatie. Doorloop belangrijke informatie zoals de jaarrekening, de openstaande vacatures en de meest recente nieuwsberichten.

Bekijk ook het Linkedin-profiel van de persoon die je gaat ontmoeten. Wie weet vind je enkele raakvlakken die je kan aanhalen tijdens het gesprek. Het helpt je ook meteen om de persoon die je voor je zal hebben in te schatten en zo te weten wat je mag verwachten.

2. Doorloop de jobomschrijving

Om een project intake te doen slagen, ligt het grootste werk in de voorbereiding. De jobomschrijving doorlopen is hier ook een belangrijk onderdeel van. Bekijk de taakomschrijving in de vacature en probeer voor elke taak een concreet voorbeeld toe te passen.

Zet jou in de plaats van de persoon die jou interviewt. Zij zijn op zoek naar bepaalde ervaring, speel daarop in om de persoon te kunnen overtuigen. Uw ganse CV overlopen is vaak niet nodig.

3. De eerste indruk telt

Wist je dat de eerste 90 seconden, voor 90% het succes bepalen van jouw sollicitatiegesprek?

Niet onbelangrijk dus, maar gelukkig zijn er heel eenvoudige manieren om dit aan te pakken. De basis van elk gesprek is glimlachen en oogcontact maken. Want iemand die begroet wordt met een glimlach, is meer geneigd om dit zelf ook te doen. Uiteindelijk zorg je er voor dat je niet enkel een goede indruk maakt, maar ook dat je je meteen wat beter op je gemak voelt.

In deze huidige coronatijden werden we natuurlijk genoodzaakt om over te schakelen naar sollicitatiegesprekken op afstand. Een goede indruk maken via Zoom of Teams vraagt voor een andere aanpak dan een live interview. Zorg er voor dat je webcam goed gepositioneerd is en je er recht voor staat. Let er ook op dat je steeds een neutrale achtergrond hebt, dit kan anders voor afleiding zorgen tijdens het gesprek.

4. Gebruik de STAR methodiek

De STAR methodiek toepassen is de ideale manier om jouw ervaring op een beknopte manier toe te lichten. STAR staat voor Situatie, Taak, Actie en Resultaat.

  1. Beschrijf de Situatie
  2. Leg de Taak uit die je moest uitvoeren
  3. Beschrijf de specifieke Acties die je genomen hebt om de taak uit te voeren
  4. Sluit het af door het Resultaat van jouw inspanning te delen

Deze methode zal jou helpen om concrete en bondige voorbeelden te kunnen voorleggen tijdens het gesprek.

5. Leg je gevoel op tafel

Naast het beschikken over de juiste ervaring en kwalificaties, is degene die je interviewt vaak op zoek naar een klik met de persoon die hij of zij voor zich heeft.

Zorg er dus voor dat je enthousiast overkomt. Dit kan simpelweg door je gevoel mee te geven in een aantal zinnen doorheen het gesprek zoals “Ik word hier heel enthousiast van” of “Ik heb dit heel graag gedaan”.

6. Stel de juiste vragen

En wacht hier niet mee tot op het einde van het interview. Probeer tussendoor al wat vragen te stellen.

Grijp terug naar informatie die je gevonden hebt tijdens jouw voorbereiding. “Wat heeft bijgedragen aan een jaarlijkse groei van 10% in de afgelopen 3 jaar?” en “Waarom is de omzet vorig jaar gedaald?” Of breng het dialoog terug op gang door volgende vragen te stellen: “Heeft u daar vragen bij?” of “Is dat iets dat u merkt dat u nodig heeft?”

Evaluerende vragen houd je best over tot het einde van het gesprek:

“Voor mij is alles duidelijk, maar zijn er nog zaken die bij u nog voor twijfels zorgen?” of “Wat vond u van het gesprek dat wij gehad hebben?

Als afsluiter vraag je best even naar het verdere verloop van het sollicitatieproces. Zo kan je je ook een idee vormen van wanneer je feedback kan ontvangen. 

7. Zorg dat je in contact blijft

Bedank na het gesprek nogmaals voor de gemaakte investering door een gepaste en concluderende mail te sturen. En beklemtoon nogmaals jouw interesse.

Wil je deze interview tips graag toepassen in de praktijk?

Bekijk en solliciteer op onze nieuwste vacatures: hyphen.be/jobs

Laat het nieuws tot bij jou komen

Schrijf je in op de nieuwsbrief voor maandelijkse insights en artikels over finance en staffing die rechtstreeks in je inbox landen.