Overslaan en naar de inhoud gaan

Project in de kijker: Alcomotive

Alcomotive: Kristof & Eva

het transformatietraject van Alcomotive: een voortdurende uitdaging voor finance

In de zomer van 2019 start Kristof Van Dam zijn traject als Business Controller bij Alcomotive. Het vertrek van zijn ervaren voorganger dwingt Alcomotive een snelle oplossing te vinden om de continuïteit en efficiëntie binnen finance te vrijwaren.

Tijdens het introductiegesprek met Hyphen ziet Head of Controlling Eva Swolfs meteen de juiste match: “Volgens mij is dit het kortste rekruteringsproces dat we ooit hebben gekend. In de voorbije twee jaar tilde Kristof en ook Hyphen onze finance-organisatie mee naar een hoger niveau.”

De finance functie bij Alcomotive

Hyphen-consultant Kristof Van Dam is vandaag net iets langer dan twee jaar aan de slag bij Alcomotive. Hoewel hij telkens nieuwe uitdagingen zoekt, is hij zich naar eigen zeggen nog geen moment niet gechallenged geweest bij Alcomotive. “Het is eigen aan onze job als consultant om sneller dan gemiddeld op de arbeidsmarkt een nieuwe trigger te zoeken maar bij Alcomotive word ik continu uitgedaagd en is niets routinematig.”

Als importeur en distributeur van diverse Aziatische automerken in verschillende Europese landen, kent Alcomotive de uitdaging om de bestaande merken te doen groeien, maar ook om nieuwe merken te lanceren. Daar speelt de finance functie een belangrijke rol in. Hoe goed kent de business de finance functie bij Alcomotive? “Die kennis is hier vrij sterk aanwezig”, zegt Head of Controlling Eva Swolfs. “Toen ik zelf bij de groep kwam, wist iedereen bijvoorbeeld wat de ROCE (Return on Capital Employed) was. In de groep heb je sowieso een aantal financiële targets die iedereen kent. De meeste medewerkers kennen het belang van de financiële performance en de business controllers worden dan ook snel gecontacteerd wanneer de business vragen heeft. “Bij Alcomotive geloven we in het belang van een vlotte en informele doorstroom van informatie tussen business en finance. Er is een dagelijkse samenwerking met controlling, die dus veel verder reikt dan een strikte rapporteringslijn. Het opzetten van nieuwe merken, het verbeteren van interne processen en het mee uittekenen van toekomstige strategieën zijn maar een aantal van de diverse taken binnen controlling.”  

Sterke link uitbouwen met de business

Het eerste jaar tekent Kristof mee aan het verhaal van het automerk SsangYong, daarna volgt het nieuw LCV-merk Maxus waarvoor de controlling functie van nul moest opgebouwd worden. Die laatste is recent ingewisseld voor Suzuki. “Als business controller zet ik, in samenwerking met het management van de merken, mee de structurele lijnen uit. Daarnaast ben ik ook continu bezig met de informatieflows. De link met de business is dus heel sterk aanwezig.” Head of Controlling Eva Swolfs ziet Kristof ondertussen als volwaardige medewerker van het controlling-team. “Als je zou vragen aan onze collega’s of Kristof hier op interim-basis werkt, weet meer dan 90 procent van de mensen dit niet. Zijn rol is eigenlijk voorwaardelijk geworden door de verschillende projecten die hier lopen. Onze business en organisatie worden net als zoveel andere firma’s geconfronteerd met constante wijzigingen in productaanbod, rapporteringsvereisten, forecasting, enz. Kortom, een sterk inzicht in de business en een flexibele mindset zorgen ervoor dat je als controller volwaardig deel uitmaakt van dit proces.”  

De sterkte van consultancy: directe inzetbaarheid en capteervermogen

Zo maakte Kristof de budgetopmaak een stuk dynamischer voor de business. “Voor de business director is dat een grote meerwaarde gebleken”, zegt hij. Eva prijst ook de communicatieve sterkte van Kristof. “Wat meestal in een internationale groep wordt vergeten, is dat de mensen die dichtbij in centrale functies zitten alles weten. De mensen in de entiteiten over de grens daarentegen worden soms vergeten en voelen zich daardoor te weinig deel uitmaken van de groep. Kristof heeft gezorgd dat er een constante en versterkte lijn zit in de communicatie naar het buitenland. Dat is een belangrijk aspect geweest in het takenpakket van Kristof.”

De toekomst van de finance functie

Wanneer we overkoepelend de finance functie aanschouwen en meer specifiek de rol van interim management is Eva overtuigd van de voordelen. “Ik zie dat veranderende omstandigheden zoals het economisch klimaat, de huidige productieproblemen, … ervoor hebben gezorgd dat finance-rollen veel flexibeler moeten zijn. Finance is veel meer hands-on dan vroeger, zelfs als manager of CFO ben je hierbij nauwer betrokken dan voorheen. Change maakt ondertussen deel uit van bijna elke werkomgeving en people management is hierin ook telkens belangrijker geworden. Voor sommige finance medewerkers voelt dit vaak onnatuurlijk aan, maar binnen Alcomotive proberen we dat goed te kaderen. Een interimmanager zoals Kristof kan hier helpen om de juiste mindset in het team tot leven te brengen.”

"Vroeger waren cijfers, cijfers. We evolueren nu veel meer naar een meer diepgaande rol, waar we cijfers en onderliggende verklaringen duidelijk moeten onderbouwen richting de aandeelhouders en de business. We brengen een realistisch zicht en een vertaalslag naar de business zodat de opportuniteiten maar ook de eventuele risico’s duidelijk in beeld komen. Vroeger keken we naar het verleden, nu naar de toekomst. En die verandert in onze business soms elke week.”

Over Alcomotive

Alcomotive importeert en verkoopt voertuigen van Hyundai, Suzuki, Isuzu, Maxus, MG en SsangYong en is met een aantal van deze merken actief in de Benelux, Duitsland, Zwitserland en Polen. In 2020 bedroeg de omzet van Alcomotive 495 miljoen euro. Vandaag is het bedrijf in handen van meerderheidspartner Bergé Auto en Alcopa.

Ontvang onze nieuwsbrief

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks een overzicht van onze nieuwste insights & artikels.